• Remo Verdickt

De romanverfilming ‘Passing’: vijftig tinten zwart-wit

Bijgewerkt op: 8 dec. 2021

In 1929 schreef Nella Larsen haar ervaringen als lichtgekleurde Afro-Amerikaanse vrouw van zich af met Passing. Bijna 100 jaar later debuteert actrice Rebecca Hall als cineast met een verfilming van de roman. De bewerking speelt een intrigerend en veelgelaagd spel met schakeringen en kleur, al vertaalt lang niet elk literair element zich even vlot naar het (zwart-)witte doek.


Benedict Cumberbatch als Phil Burbank in 'The power of the dog' (©Kirsty Griffin/Netflix)
Ruth Negga en Tessa Thompson in 'Passing'

Passing. Achter het ietwat banale woord schuilt een enorme historische beladenheid. Met deze term werd immers het fenomeen aangeduid waarbij Afro-Amerikanen met een lichte huidskleur zich succesvol als witte burgers voordeden. Aldus hoopten zij de economische en sociale voordelen te behalen die hun ontzegd werden. Maar de ‘oversteek’ was nooit zonder gevaren.


Het onderwerp hield de door ras en etnische segregatie geobsedeerde Verenigde Staten van de negentiende tot grofweg midden twintigste eeuw flink in de ban. De pers ging gretig in op de ‘ontmaskeringen’ van iedereen die ook maar een druppel zwart bloed had, terwijl talrijke romans – zowel van Afro- als Europese Amerikanen – passing personages opvoerden.


Vanaf 1934 luidde de eerste verfilming van Imitation of life – waarin een lichtgekleurd meisje, jaloers op de privileges van haar moeders witte werkgeefster, besluit de raciaal verdeelde sociale orde te omzeilen – een reeks Hollywoodprenten over het thema in. Vijfentwintig jaar later sloot de tweede verfilming van hetzelfde boek, geregisseerd door meester van het subversieve melodrama Douglas Sirk, die periode af. Nella Larsens boek Passing bleef al die tijd genegeerd door Hollywood, tot nu.


Nella Larsens boek Passing bleef lang genegeerd door Hollywood, tot nu.


<