• Ilse Van Baelen

Een kruimelspoor van bendegeweld doorheen Mexico

Bijgewerkt op: 2 dagen geleden

In 2020 verdwenen er in Mexico zo’n 80.000 mensen spoorloos. In haar debuut Sin señas particulares zoekt Fernanda Valadez naar twee vermiste zielen. Terloops ontmaskert ze het bendegeweld als een humanitaire crisis die alle lagen van de maatschappij verziekt.


Beeld uit 'Sin señas particulares'
Beeld uit 'Sin señas particulares'

Magdalena (Mercedes Hernandez) is de moeder van een Mexicaanse ‘desaparecido’, iemand die spoorloos verdwenen is. Haar zoon ging op zoek naar werk in de Verenigde Staten en is nooit teruggekeerd. Ze weigert de overlijdensakte te tekenen die de plaatselijke autoriteiten haar voorleggen. Een anoniem lichaam ‘zonder opvallende kenmerken’ erkennen als dat van haar zoon, dat wil ze niet. Magdalena besluit elk kruimeltje te volgen dat haar naar hem zou kunnen leiden. Onderweg ontmoet ze Miguel (David Illescas) die de tocht in de omgekeerde richting maakt om zijn moeder te zoeken. Beiden zullen een ontnuchterende waarheid ontdekken. 


Migranten en reizigers worden in Mexico ongewenst ingelijfd bij bendes, verhandeld, gebruikt om geld af te persen of zelfs vermoord.

Alleen al in 2020 verdwenen er in Mexico 80.000 personen als Magdalena’s zoon en Miguels moeder. Dat is het gevolg van de spiraal van geweld die sinds de jaren 2010 de hele Mexicaanse maatschappij teistert: migranten en reizigers worden er ongewenst ingelijfd bij bendes, verhandeld, gebruikt om geld af te persen of zelfs vermoord.


Regisseuse Fernanda Valadez klaagt samen met Astrid Rondero, die mee het scenario schreef, deze humanitaire crisis aan. Ze stellen daarbij vast dat deze eigenlijk structureel is en dat het geweld binnendringt in alle sociale lagen van de Mexicaanse maatschappij. 

<