In zijn meeslepende historische drama King’s land werpt Nikolaj Arcel een eigentijdse blik op de menselijk aard. Te midden van de ongetemde Deense wildernis wordt die erg op de proef gesteld.
1755, Denemarken. Kapitein Ludvig Kahlen (Mads Mikkelsen) heeft de ambitie om de Deense heide, een wetteloze en ongetemde wildernis, te ontwikkelen tot een kolonie voor koning Frederik V. In ruil daarvoor verlangt hij de adellijke titel waar hij recht op heeft (de Deense titel van de film, Bastarden, verwijst naar Kahlens roots als onwettige zoon van een rijke landeigenaar en zijn meid). Zijn tegenstanders zijn niet alleen het vijandige klimaat en de schrale grond, maar ook zijn buurman Frederik de Schinkel, een brutale en arrogante landheer met dezelfde plannen voor de heide.
De Deense regisseur en scenarist Nikolaj Arcel (Riders of justice) staat bekend om zijn voorliefde voor old school cinema en verschillende filmgenres, waaronder politieke thrillers, fantasy films en komedies. Toen hij echter een paar jaar geleden vader werd, besefte hij dat er een hele wereld buiten de film bestond. Het boek Bastarden van Ida Jessen, dat gaat over een man en zijn zoektocht, sloot perfect aan bij dat gevoel.
King’s land is Nicolaj Arcels meest persoonlijke film tot nu toe en drijft wat weg van zijn voorliefde voor genrefilms.
King’s land is dan ook Arcels meest persoonlijke film tot nu toe en drijft wat weg van zijn voorliefde voor genrefilms. Toch noemt Mads Mikkelsen het een “Deense western”: ‘Onmogelijk om daar niet aan te denken als je met een paard en een pistool aan de frontier staat.’ Samen met scenarist Anders Thomas Jensen maakte Arcel er dan maar een episch verhaal van: de zoektocht van elk levend wezen om de betekenis van het leven te ontdekken. Ambitie? Familie? Carrière? Liefde? En wat is de prijs van de keuzes die we maken?
Het leven kan je op een pad zetten dat je niet voor jezelf verwacht had. We denken dat we ons leven gepland hebben maar je weet nooit welke richting het uit zal gaan.
Feit en fictie
Naast de existentiële vragen behandelt de film ook racisme en xenofobie. Met dank aan Anmai Mus (Melina Hagberg), een personage dat het enige gekleurde meisje in heel Denemarken vertolkt, iets wat haar tot zondebok maakt voor alles wat misgaat.
Ludvig Kahlen en Frederik de Schinkel (Simon Bennebjerg) zijn de enige historische personages, terwijl het verhaal en de andere personages puur fictie zijn, gebaseerd op het boek. Maar info over Kahlen na zijn vertrek naar de heide is schaars, wat de filmmaker veel vrijheid gaf. In de film ondergaat hij een evolutie, leert emoties kennen en ontdekt wat het leven betekent buiten ambitie en doorzettingsvermogen. De Schinkel, berucht om harde straffen voor boeren, was een echt persoon. Net zoals in de film zei hij: ‘Je moet goed leven, maar vooral ik moet een heel goed leven leiden.’
Met King’s land levert Arcel een episch meeslepend historisch drama af, doordrenkt met menselijke thema’s en een vleugje humor.
De natuur in King’s land is de visuele metafoor voor de (on)mogelijkheid om het leven te controleren en fungeert als een belangrijk personage. De film is opgenomen op de plek waar Ludvig destijds zijn huis bouwde, nu een beschermd natuurgebied dat na de opnames volledig is hersteld.
Met King’s land levert Arcel een episch meeslepend historisch drama af, doordrenkt met menselijke thema’s en een vleugje humor. Het exploreert de menselijke aard en geeft het verhaal een modern tintje: ‘Wij maken plannen en God lacht.’
‘King’s land’ is vanaf 24 januari 2024 in de Belgische bioscopen te zien. In Nederland verschijnt de film op 7 maart 2024 in de zalen onder een andere titel ‘The promised land’.
Lees je onze interviews, recensies en artikels graag? Waarom ons niet steunen voor €5, €10, €25 of €50? Schrijf je hier in op onze wekelijkse nieuwsbrief.
Comments