• Dieter Vanden Bossche

In zijn musicaldebuut zingt Spielberg een toontje hoger

Bijgewerkt op: 12 jan.

Steven Spielberg doet de iconische musical West side story nog eens over. Daarmee levert de Amerikaan op de valreep nog een van de beste films van 2021 af.


Still uit 'West side story' (2021)
Still uit 'West side story' (2021)

Steven Spielberg broedde al lang op het plan om West side story onder handen te nemen. Sommigen noemden die ambitie moedig, anderen vonden het heiligschennis. Want al is hij de gevierde regisseur van E.T. en Schindler’s list, een nieuwe interpretatie van de alom bekende Broadway-hit is niet zonder risico’s. Spielberg waagt zich hiermee in de herfst van zijn loopbaan dus voor het eerst aan een musical en legt de lat voor zichzelf torenhoog.


Maar precies zestig jaar nadat Robert Wise en choreograaf Jerome Robbins die musical tot een onsterfelijke filmklassieker herwerkten, trekt de ‘Peter Pan van Hollywood’ zelfs de grootste scepticus over de streep met zijn adaptatie. Door respect te tonen voor het theaterstuk en trouw te blijven aan de structuur van de met tien Oscars bekroonde film uit 1961.



Romeo & Juliet


De Romeo & Juliet-vertelling over de rivaliteit tussen de Jets en de Sharks – die elkaar in de achterbuurten en steegjes van New York bekampen – blijft onaangeroerd. Spielberg en zijn scenarist Tony Kushner integreren echter actuele thema’s op vloeiende wijze in dat alom bekende verhaal. Zo speelt alles zich af tegen een decor van gentrificatie. Meer bepaald: in een met de sloophamer bedreigde woonwijk die op het punt staat plaats te ruimen voor een wooncomplex bedoeld voor welvarende gezinnen. De Jets moeten dus knokken voor hun voortbestaan, terwijl ze de niet-aflatende toevloed van immigranten en herrieschoppers het hoofd dienen te bieden.


Dat Spielberg West side story met zoveel overgave een nieuw tijdperk in loodst, is het resultaat van good old teamwork.

Dat hij West side story met zoveel overgave een nieuw tijdperk in loodst, is het resultaat van good old teamwork. Zoals wel vaker liet Spielberg zich omringen door vertrouwelingen en grote namen die hun sporen al ruimschoots hebben verdiend. Denk aan de Poolse cameraman Janusz Kamiňski (Saving Private Ryan, Schindler's list) en production designer Adam Stockhausen, maar