top of page

Een pittig verhaal in dromerige pasteltinten

Bijgewerkt op: 8 aug. 2023

Tien jaar na de eerste langspeelfilm over de lotgevallen van Ernest & Célestine verschijnt met Op avontuur in Brabbelland een nieuw animatie-avontuur van het van oorsprong Brusselse dierenduo. De ideale gelegenheid om het dromerige universum van grote brombeer Ernest en vinnig muisje Célestine te (her)ontdekken.


De pientere muis Célestine en brombeer Ernest
De pientere muis Célestine en brombeer Ernest

De verrassende vriendschap tussen een verbannen beer en een jong, pienter muisje: dat is waarmee Ernest & Célestine in 2012 de harten van zowel het jonge als minder jonge publiek veroverde. In deze animatiefilm van Stéphane Aubier, Vincent Patar en Benjamin Renner worden immers niet enkel de grote en kleine gevoelens van de twee verschoppelingen fijnzinnig getoond, ook de karaktertegenstellingen tussen Ernest – de banneling uit het verre Beren ‘Brabbelland’ – en het weesmuisje Célestine worden rijkelijk in de verf gezet. Dat zorgt ervoor dat deze eerste film drijft op herkenbare, diepgewortelde gevoelens zoals vreugde en droefheid, tederheid en woede, vrolijkheid en frustratie die deel uitmaken van onze jeugdherinneringen.


Daarnaast toont het dierenduo hoe ze alle vooroordelen aan hun laars lappen door een ongewone vriendschap te sluiten die in de muizenwereld (de onderwereld) en de wereld van de beren (de bovenwereld) niet op veel begrip kan rekenen. Door onder hetzelfde dak te leven en elkaar te respecteren – ondanks hun diverse afkomst, sociale status – doorbreken ze een taboe en ademen ze een frisse zucht naar vrijheid die het leven nu eenmaal kleur geeft.



Vrolijkheid verboden


In de nieuwe animatiefilm, Op avontuur in Brabbelland (2022), wordt meer de nadruk gelegd op spanning en avontuur. In plaats van in te zoomen op de alledaagse trubbels die ontstaan als verschillende karakters gaan samenhokken, brengt het toeval het tweetal ver weg van huis. Tot in Brabbelland, Ernests geheimzinnige geboorteland dat de betweterige knorpot ooit ontvluchtte. Met ontzetting stellen ze vast dat daar alle muziek en vrolijkheid uit het straatbeeld is verdwenen. Brabbelland lijkt wel een totalitair regime waar eentonigheid heerst: kinderen mogen er hun dromen niet waarmaken en geen enkele valse noot mag worden gespeeld – dat laatste mag je hier ook letterlijk nemen. Te pas en te onpas wordt de leuze “Zo is het en niet anders” luidkeels gescandeerd.


Basisbegrippen zoals vriendschap en zelfvertrouwen maken plaats voor actuele hete hangijzers zoals vrije meningsuiting.

De maatschappijkritische boodschap is niet mis te verstaan. Er worden situaties geschetst waarmee kinderen uit het basisonderwijs vertrouwd zijn en ook de plot van het verhaal is iets complexer dan in de vorige film. Basisbegrippen zoals vriendschap en zelfvertrouwen maken plaats voor actuele hete hangijzers zoals vrije meningsuiting, verdraagzaamheid, solidariteit en vernieuwing. Toch zullen ook kleuters hun gading vinden: het is moeilijk te weerstaan aan de grappen en grollen van het olijke duo. De meeslepende sfeervolle muziek van Vincent Courtois past ook nog steeds perfect in het plaatje.


En dat plaatje werd begin jaren 1980 al geschetst door de Brusselse kunstschilder Gabrielle Vincent. Zij was de vijftig al voorbij toen haar passie voor jeugdillustraties en -literatuur opbloeide en ze het poëtisch universum van Ernest en Célestine (in het Nederlands Brammert en Tissie) creëerde. Haar geheim was zachte potloodschetsen en dromerige pasteltinten te mengen met pittige verhaaltjes, een mix die nog steeds tot de verbeelding van de allerjongsten spreekt. En de film doet gelukkig precies hetzelfde, met dank aan regisseurs Julien Chheng en Jean-Christophe Roger. Zij zorgen ervoor dat er tussen al die Amerikaanse animatiefilms die verschijnen nu ook een fijne Europese animatiefilm prijkt met Belgische roots.



Ernest & Célestine: op avontuur in Brabbelland verschijnt zowel in België als Nederland op 21 december 2022.

 

Genoten van dit artikel? Neem een jaarabonnement op Humbug en ontvang elk kwartaal een oogstrelend magazine in je bus. Zo maak je meteen ook onafhankelijke filmjournalistiek mogelijk.


Comments


bottom of page