Zuid-Koreaans regisseur Park Chan-wook (Oldboy, The handmaiden) levert met Decision to leave een detectivefilm, een psychologische thriller maar bovenal een liefdesverhaal van de bovenste plank af. Het tedere portret van twee eenzame mensen in het vertrouwde thrillerrecept van Park kon ook de jury op het filmfestival van Cannes overtuigen.
Decision to leave begint, zoals de meeste detectiveverhalen, met de ontdekking van een levenloos lichaam. Wanneer het lijk van een immigratieambtenaar naast een rots wordt teruggevonden, wijst alles in de richting van een tragisch klimongeval. Zoals het een goede rechercheur betaamt, gelooft Park Hae-il (Hae-jun) alsnog dat er kwaad opzet in het spel is en verdenkt hij de mysterieuze Seo-rae, de Chinese weduwe van het slachtoffer, ervan haar man eigenhandig te hebben omgebracht. Al snel botst het plichtsbewustzijn van de achterdochtige politieman met zijn innerlijke hartstocht, wanneer hij gevoelens krijgt voor hoofdverdachte nummer één.
Wie vertrouwd is met het thrillergenre, leest in de vorige alinea een pasklaar sjabloon voor de zoveelste whodunit in het rijtje. Ook Decision to leave pleit schuldig aan het gebruik van enkele typische stijlelementen: de koppige politieman met insomnia die zijn onopgehelderde moordonderzoeken maar niet kan loslaten, zijn vrouw Jung-an (Lee Jung-hyun) die hun huwelijk uit het slop probeert te trekken, het vrouwelijk schoon van Seo-rae dat de integriteit van de anders onkreukbare rechercheur onderuithaalt.
Een verhaal volgens het pasklare sjabloon van de whodunit, maar niet oudbakken.
Dat het uur van overlijden wordt vastgesteld op een gebroken uurwerk, doet zelfs vermoeden dat Agatha Christie zaliger mocht meeschrijven aan het scenario. Toch kan je zeker niet al het speurwerk in de film ervan betichten oudbakken te zijn. Zo zetten tracker-apps, geluidsopnames van een smartwatch en digitale stappentellers de rechercheur op een (dwaal)spoor. Een clevere manier om de verhaallijn in onverwachte bochten te wringen en je als kijker aan het lijntje te houden.
Spanning boven suspense
Het onderliggende thema van Decision to leave is zoals de dood van de rotsklimmer in de film: gecompliceerder dan je op het eerste gezicht zou denken. Het geheel lijkt dan met al zijn stijliconen in de mal van een film noir te zijn gegoten, de uitwerking ervan is daarentegen teder en ingetogen. Seo-rae is geen femme fatale à la Sharon Stone in Basic instinct die erotische machtsspelletjes speelt en in de verhoorkamer ostentatief de benen spreidt. Het is dan ook niet lust maar liefde die de twee in elkaars armen drijft. Geen stomende seks dus, wel gezellig samen een potje koken aan het aanrecht en roken met de dampkap aan.
Geen stomende seks, maar gezellig samen een potje koken aan het aanrecht en roken met de dampkap aan.
In zijn kern is Decision To leave vooral een relaas over eenzaamheid en de zoektocht naar geborgenheid die daarmee gepaard gaat. Seo-rae, die noodgedwongen haar thuisland China is ontvlucht, dommelt elke avond moederziel alleen in voor de buis. Rechercheur Hae-il loopt dan weer weg van de beslommeringen in zijn futloze huwelijk, door zich in zijn politiewerk te begraven. Al snel wordt duidelijk dat voor beide personages moord en misdaad geen doelen op zich zijn, maar een middel om zichzelf los te breken van de knagende uitzichtloosheid van het dagelijks bestaan.
Af en toe weergalmen in de cinemazaal de dreigende strijkers zoals we die kennen uit het oeuvre van Hitchcock, maar het is niet zozeer suspsense dan wel een ander soort spanning die meer dan twee uur lang in de lucht hangt: gaat de loyale politieman overstag om Seo-rae achter slot en grendel te zetten? Of moet zijn rechtschapenheid de duimen leggen voor zijn begeerte? Is er voor de twee tortelduiven überhaupt een toekomst met zʼn tweeën weggelegd? Wie wint het potje armworstelen: het hoofd of het hart? Als toeschouwer zit je samen met de personages geprangd tussen wat juist is en wat juist aanvoelt.
'Decison to leave' loopt sinds 20 augustus 2022 in de Belgische en sinds 1 september 2022 in de Nederlandse zalen.
De 49ste editie van International Film Fest Gent vindt plaats van 11 t.ot 22 oktober 2022 en staat in teken van Zuid-Koreaanse cinema.
Genoten van dit artikel? Neem een jaarabonnement op Humbug en ontvang elk kwartaal een oogstrelend magazine in je bus. Zo maak je meteen ook onafhankelijke filmjournalistiek mogelijk.