• Hanne Schelstraete

Driehoeksverhouding met Juliette Binoche draait vierkant

Bijgewerkt op: 11 sep.

Tijdens de pandemie draaide Claire Denis niet één, maar twee bioscoopfilms. Maar echt geïnspireerd komt de Franse cineaste niet uit de hoek in Avec amour et acharnement, haar eerste lockdownfilm waarin twee geliefden van elkaar vervreemden.

Juliette Binoche en Vincent Lindon in 'Avec amour et acharnement'
Juliette Binoche en Vincent Lindon in 'Avec amour et acharnement'

Met Avec amour et acharnement maakte de Franse regisseuse Claire Denis een exemplarische lockdownfilm. Niet dat de personages achter elke kuch een besmetting zoeken of honderduit smalltalken over ‘het nieuwe normaal’. Wel voelen ze zich onverklaarbaar eenzaam en gevangen. Ze snakken naar vrijheid en controle over een situatie die hen door de vingers glipt.


Die ongrijpbare situatie is een driehoeksverhouding die vierkant draait. Radiopresentatrice Sara, overtuigend gespeeld door Juliette Binoche, liet jaren geleden haar toenmalige vriend François in de steek voor haar huidige partner Jean. Wanneer die twee met elkaar in contact komen en samen een geheimzinnige ‘zaak’ oprichten – iets met voetballers, veel geld en een vleugje criminaliteit – voelt ze zich bedrogen.


"Wanneer je van iemand houdt, gaat dat nooit helemaal weg."

Slapeloos ligt Sara in bed, wachtend tot Jean thuis komt. Ze bestookt hem met vragen en wil weten of hij nog van haar houdt en wat hij al die uren met haar François heeft uitgespookt. Dat ze ook wil weten of haar ex wel eens naar haar vraagt en teleurgesteld is wanneer dat niet blijkt te zijn, wordt duidelijk dat ze zich niet alleen verraden voelt. Ze voelt ook verlangen naar de man die ze ooit achterliet. ‘Wanneer je van iemand houdt,’ bekent ze, ‘gaat dat nooit helemaal weg.’


Waar Denis’ films doorgaans uitblinken in visuele schoonheid – denk aan de geësthetiseerde mannenlichamen uit Beau travail of de prachtige kleurencomposities uit High life – kiest ze met Avec amour et acharnement voor een andere opzet. Op de proloog na, waarin Jean en Sara onbezorgd zwemmen in de zee, hanteert ze een sobere, grauwe stijl.


Waar Denis’ films doorgaans in visuele schoonheid uitblinken, hanteert ze nu een sobere, grauwe stijl.

Een beweeglijke camera en opdringerige soundtrack moeten die visuele monotonie doorbreken. Ze moeten spanning creëren, maar slagen er niet in het verhaal van haar banaliteit te ontdoen. Die banaliteit is misschien wel eigen aan een lockdownleven, waarin je weleens zo op elkaar uitgekeken bent dat je niets meer te zeggen hebt, maar komt uiteindelijk voort uit een gebrek aan psychologische diepgang.


Denis laat open waarom Sara het ene moment hysterisch is en het volgende moment in haar schulp kruipt, waarom Jean haar de ene keer verdenkt van overspel en de andere keer onwetend lijkt. In Avec amour et acharnement presenteert ze twee geliefden die elkaar amper lijken te kennen en elkaar na al die jaren nog steeds niet kunnen inschatten. Denis maakte een praatfilm, maar haar personages lijken uitgepraat.



‘Avec amour et acharnement’ speelt sinds 31 augustus 2022 in de Belgische zalen. In Nederland is de film vanaf 8 september 2022 te zien.

 

Genoten van dit artikel? Neem een jaarabonnement op Humbug en ontvang elk kwartaal een oogstrelend magazine in je bus. Zo maak je meteen ook onafhankelijke filmjournalistiek mogelijk.