• Dieter Vanden Bossche

Verliest Ridley Scott tijdens FFG zijn laatste duel?

Bijgewerkt op: okt 16

​​Na een wat ingehouden editie vorig jaar neemt het festival opnieuw zijn vertrouwde vorm aan. Volg hier het festivalparcours van Dieter Vanden Bossche, die voor Humbug het Film Fest Gent-programma doorlicht.


Beeld uit ‘Lingui’ van Mahamat Saleh-Haroun
Beeld uit ‘Lingui’ van Mahamat Saleh-Haroun

‘The last duel’ (regie: Ridley Scott)           


De hoogdagen van Ridley Scott liggen al een paar decennia achter ons. Alien, Blade runner en Gladiator blijven in hun genre onovertroffen, maar op enkele kwaliteitsfilms na heeft de Britse veteraan sinds lange tijd geen enkele film meer afgeleverd die kan aanknopen bij zijn grootste verwezenlijkingen. Ook het prestigieuze The last duel, een epos over liefde en verraad in het Frankrijk van de veertiende eeuw, kan het tij niet keren.


De krachtmeting uit de titel komt voort uit de vete tussen een ridder en zijn onbaatzuchtige schildknaap. Als die laatste beticht wordt van verkrachting moet hij zijn onschuld zien te bewijzen en wordt hij uitgedaagd tot een duel op leven en dood.


De Rashômon-achtige vertelvorm kan het zwakke scenario niet verdoezelen. Zelfs het technische vakmanschap waarmee de brutale veldslagen worden geënsceneerd – voor Scott steevast het uitgelezen moment om een tandje bij te steken – weet niet langer te verbazen. Wat overblijft is een oubollig middeleeuws schouwspel, een rammelende poppenkast waaraan een peperduur prijskaartje hangt, maar je niet het minste geloof aan hecht. 


Ontdek hier de speeltijden van de film.



‘The card counter’ (regie: Paul Schrader)    


Paul Schrader volgt First Reformed en het in Vlaanderen onuitgegeven Dark op met een existentiële misdaadthriller over een ex-gevangene die succes boekt aan de pokertafel, maar gekweld wordt door de spoken uit zijn verleden. Het is misschien wel Schraders meest toegankelijke film in jaren. Toch zijn de thema’s die zijn oeuvre zo kenmerkend maken - angst, verlossing, schuld en boete - allemaal aanwezig.


Dit belet niet dat we met gemengde gevoelens keken naar de van een nihilistische sfeer doordrongen film, die aan de ene kant veel baat heeft bij de raak getypeerde karaktertekeningen en de solide vertolking van hoofdrolspeler Oscar Isaac. Anderzijds is het een gemiste kans dat alle potentieel die The card counter in zich draagt, slechts gedeeltelijk werd benut. 


Ontdek hier de speeltijden van de film.



‘Lingui’ (regie: Mahamat Saleh-Haroun)                                                       


Aan de sterke lichting van Belgische cinema die op het Film Fest Gent vertegenwoordigd is, mag deze gedeeltelijk in ons land gedraaide kleine revelatie uit het Plus-parcours worden toegevoegd.


In alle bescheidenheid en zonder een oordeel te vellen schetst de geprezen Tsjaadse filmmaker Mahamat Saleh-Haroun (Un homme qui crie) het portret van een alleenstaande moeder, die voor een groot dilemma komt te staan als ze ontdekt dat haar vijftienjarige dochter zwanger is. In een land waar abortus niet wordt getolereerd en bij wet verboden is, lijkt een uitweg schier onmogelijk en dreigt het meisje te worden verstoten uit de maatschappij.


Ontdek hier de speeltijden van de film.


Genoten van dit artikel? Neem een jaarabonnement op Humbug en ontvang elk kwartaal een oogstrelend magazine in je bus. Zo maak je meteen ook onafhankelijke filmjournalistiek mogelijk.