• Dieter Vanden Bossche

Verdwijningszaak met een geurtje aan

Het gouden tijdperk van Hollywood komt feestelijk tot leven in Hail, Caesar!, waarin George Clooney een acteur speelt die verwikkeld raakt in het web van een obscure organisatie.


George Clooney in 'Hail, Ceasar!'
George Clooney in 'Hail, Ceasar!'

Joel en Ethan Coen hoeven al lang geen introductie meer. Sinds de spotgoedkope misdaadthriller Blood simple (1984) schrijven, regisseren en produceren de broers al hun films samen – met uitzondering van het recentere The tragedy of Macbeth (2021). Met hun rijke verbeelding en laconieke humor veroverden ze een benijdenswaardige positie binnen het Amerikaanse filmlandschap en behielden daarmee het recht op de final cut van al hun creaties.



‘The future’


Hail, Caesar! speelt aan het begin van de jaren 1950, tijdens de gouden jaren van het naoorlogse Hollywood. De film is opgezet als een liefdevolle hommage aan die bewogen overgangsperiode, waarin het studiosysteem op de helling kwam te staan. Josh Brolin vertolkt de norse producent Eddie Mannix, die de nobele taak heeft om de reputatie van het filmbedrijf Capitol Pictures en haar beroemdheden hoog te houden. Hij komt voor een nog grotere uitdaging te staan wanneer wereldvedette Baird Whitlock (George Clooney) plots niet op de set verschijnt. De ijdele Whitlock werd middenin de opnames van het sandalenepos Hail Caesar, a tale of the Christ ontvoerd door een geheimzinnig genootschap dat zich tot ‘The Future’ heeft gedoopt.


Terwijl Mannix tracht het vereiste losgeld bijeen te rapen, krijgt de gehaaide fixer tot overmaat van ramp ook nog af te rekenen met de grillen van een tweederangsacteur en een handvol schandaaltjes (de ongewenste zwangerschap van een eigenzinnige starlet) die hij angstvallig uit de roddelpers probeert te houden. Dat alles liefst vooraleer de journalisten lucht krijgen van Whitlocks verdwijning.


Voor wie zijn klassiekers kent, is Hail, Caesar! gefundenes fressen.

Zeker voor wie zijn klassiekers kent, is Hail, Caesar! gefundenes fressen. Er wordt lustig de spot gedreven met verschillende genres, van de screwball-komedie tot film noir. Daarnaast zit de film ook propvol verwijzingen naar waargebeurde feiten uit de geschiedenis van Tinseltown. Kidnapping is overigens een terugkerend motief in het donkerkomische en spitsvondige oeuvre van de Coens. Kijk maar naar het cartooneske Raising Arizona en Fargo, de Oscarwinnaar die Frances McDormand lanceerde.



Sterrencast


Voor Hail, Caesar! verzamelden ze een sterrencast van vertrouwde en nieuwe gezichten. Het is de vierde samenwerking tussen de uit Minnesota afkomstige broers en de charismatische George Clooney, die hier vrolijk de draak steekt met zichzelf. Hail, Caesar! verschilt echter weinig van het andere lichtere werk van de twee, waardoor het niet tot de absolute toppers van hun palmares behoort.


De onsamenhangende verhaallijnen bieden de uitgelezen kans om een veelvoud aan zonderlinge figuren ten tonele te voeren.

De onsamenhangende verhaallijnen bieden vooral de uitgelezen kans om een veelvoud aan zonderlinge figuren ten tonele te voeren. Wat door vaste cameraman Roger Deakins vaak tot een glansrijk in beeld gezette persiflage leidt. Wat zo een paar heerlijk pretentieloze amusementsnummertjes oplevert. Een tapdansende Channing Tatum in matrozenpakje bijvoorbeeld, die een homo-erotische choreografie ten beste geeft. Of Scarlett Johansson als bevallige nimf in een sierlijk, sprankelend waterballet. Zij brengt zo hulde aan de legendarische geometrische acrobatieën van Busby Berkeley.



Hail, Caesar! staat op vrijdag 25 november om 20.35u geprogrammeerd op VTM 4. De film is ook via Apple+ te zien.

 

Genoten van dit artikel? Neem een jaarabonnement op Humbug en ontvang elk kwartaal een oogstrelend magazine in je bus. Zo maak je meteen ook onafhankelijke filmjournalistiek mogelijk.