• Dieter Vanden Bossche

Van lieve journalist tot ‘s werelds slechtste persoon

​​Na een wat ingehouden editie vorig jaar neemt het festival opnieuw zijn vertrouwde vorm aan. Volg hier het festivalparcours van Dieter Vanden Bossche, die voor Humbug het Film Fest Gent-programma doorlicht.


Beeld uit Mike Mills' 'C'mon C'mon'
Beeld uit Mike Mills' 'C'mon C'mon'

‘C’mon C’mon’ (regie: Mike Mills)

                                                 

Joaquin Phoenix vertolkt in C’mon C’mon een zachtaardige radiojournalist die zijn thuisland doorkruist om kinderen te bevragen over hun ervaringen en te peilen naar hoe ze de toekomst tegemoet zien. Er ontstaat een unieke band tussen de verslaggever en zijn hyperactieve neefje (Woody Norman) dat – op verzoek van zijn zus – onder z’n vleugels genomen wordt.


De plot dient als kapstok voor een doodeerlijke film over de voor- en tegenspoed van het leven, die tevens een grotere rijkdom verbergt dan op het eerste zicht lijkt.



‘The worst person in the world’ (regie: Joachim Trier)         

                                                               

Joachim Trier overtreft zichzelf met een bitterzoete romantische komedie die u het desastreuze Thelma (een flauw doorslagje van Brian De Palma’s superieure Stephen King-bewerking Carrie) terstond doet vergeten.


The worst person in the world handelt over een wispelturige jonge vrouw (glansrol van Renate Reinsve) die in de knoop ligt met haar gevoelens en nog steeds niet heeft uitgemaakt wat met haar leven aan te vangen. Op doeltreffende wijze weet Joachim Trier ons deelgenoot te maken van haar leefwereld en de gedachten die in hoofd van het meisje omgaan.


Dat de regisseur van Oslo, 31. august, die per slot van rekening nog geen enkele ervaring in dit genre opgebouwd had, over zoveel feeling beschikt, komt als een complete verrassing. 



‘Juste un mouvement’ (regie: Vincent Meessen)

                                                                          

Beeldend kunstenaar Vincent Meessen zoomt in op het onstuimige leven van Omar Blondin Diop (1946 - 1973), een West-Afrikaanse activist en lid van de marxistische beweging, die in verdachte omstandigheden aan zijn einde kwam.


De experimentele documentaire importeert fragmenten uit Jean-Luc Godards La Chinoise, waarin Diop een klein rolletje had. 



‘The lost daughter’ (regie: Maggie Gyllenhaal) 

                                                                       

The lost daughter gaat over een professor letterkunde die, tijdens een vakantie aan het strand van Griekenland, een ongezonde belangstelling vertoont voor een jonge moeder en haar dochtertje.


De Amerikaanse actrice Maggie Gyllenhaal baseerde haar regiedebuut op de roman La figlia oscura van Elena Ferrante. Het is een veredelde weekendfilm die met de ogen dicht te voorspellen valt. Dat Dakota Johnson er voor spek en bonen bijloopt, helpt de film ook al niet vooruit.


Karakterspeelster Olivia Colman (die eerder dit jaar nog schitterde in The father) moet dan maar in haar eentje de meubels zien te redden. 


Genoten van dit artikel? Neem een jaarabonnement op Humbug en ontvang elk kwartaal een oogstrelend magazine in je bus. Zo maak je meteen ook onafhankelijke filmjournalistiek mogelijk.